Múzeumpedagógia
A Damjanich János Múzeumban igyekszünk teljesebbé tenni a múzeumlátogatás élményét a gyerekcsoportok számára az egyes korosztályok érdeklődési körének megfelelő programkínálatunkkal.
Kiemelt céljaink között szerepel a diákok identitástudatának és a lokálpatriotizmusának erősítése (helytörténethez, valamint a hon- és népismerethez kapcsolható óráinkra alapozva), a muzeológia és a múzeumi munka megismertetése, valamint a múzeum értékeinek diákok általi felfedezése és megőrzése. Ezen célok megvalósításával egy olyan múzeumbarát, a kiállításokat megérteni és befogadni képes generáció nőhet fel, mely a múzeumlátogatást kulturális alapszükségletnek tekinti.
Ebben kívánunk segítséget nyújtani az általános és középiskolai diákok számára meghirdetett múzeumpedagógiai óráinkkal és foglalkozásainkkal, melyek az iskolai képzés során elsajátított tananyag könnyebb feldolgozásához, és érthetőbbé tételéhez nyújtanak új információkat. A múzeumpedagógiai órák az állandó és az időszaki kiállításokra támaszkodva bővítik a diákok ismeretanyagát, szoros összhangban az iskolai tanmenettel.
A múzeumlátogatás előkészítésében, tárlatvezetés vagy múzeumi foglalkozás előjegyzésében az 56/510-150 219 melléken vagy a pirimidin(kukac)djm.hu címen és személyesen kaphat segítséget. A foglalkozások díja 500 Ft/fő.
„Keletről érkeztünk” – Lovasnomád népek a Kárpát-medencében
A lovasnomád népek hosszú időn keresztül fontos tényezőnek számítottak Eurázsia sztyeppéin. De kik is voltak ezek a népek? Mikor és honnan érkeztek a Kárpát-medencébe? A foglalkozás során megismerkedünk a szkítákkal, hunokkal, avarokkal, a honfoglaló magyarokkal és nem utolsó sorban a jászokkal és kunokkal. Ezek azok a lovasnomád népek, melyek a Kárpát-medence történelmét jelentősen befolyásolták az elmúlt évezredekben.
Az Élők háza – holtak hazája. Tízezer év települései és temetkezései a Tisza mentén, az Ezt látták a csillagok – Másfél évszázad régészeti tevékenysége Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében, illetve a Kunok és jászok a magyarok között című kiállításokban megismerjük élmódjukat, harcászatukat, illetve temetkezési szokásaikat is.
A múzeumpedagógiai óra során a témával kapcsolatban interaktív és digitális eszközök segítségével bővítjük a tanulók iskolában megszerzett tudását.
Ajánlott korosztály: 5-8. évfolyam, 9-12. évfolyam
Helyszín: Élők háza – holtak hazája, Ezt látták a csillagok, Kunok és jászok a magyarok között kiállítások
A foglalkozás időtartalma: 45-60 perc
A diákokkal áttekintjük a Jeles napok nagyobb (Karácsony, Farsang, Húsvét, Pünkösd) és kisebb (pl.: Szent György Napja, Aprószentek, Luca Napja, stb.) ünnepeit, szokásait, hagyományait. A kiállítás és a vetített anyag segítségével megismerik a különböző hiedelmeket, tilalmakat, az adott ünnephez köthető ételeket.
A frontális munkát követően játékos formában sajátítják el az ismereteket.
Az ünnepekhez alakított foglalkozásokat célszerű az adott jeles nap időpontjának környékén kérni.
Ajánlott korosztály: nagycsoportos óvodás korosztály, 1-8. évfolyam, 9-12. évfolyam
Helyszín: Néprajzi állandó kiállítás
A foglalkozás időtartalma: 45 perc
A diákok megismerkednek a vármegyénkben legelterjedtebb mesterségekkel, úgy mint a fazekasság, szűcsmesterség, fafaragás. A kiállításban nemcsak a készterméket látják, hanem a bemutatott műhelyek segítségével megismerhetik az adott mesterség részfolyamatait is. A frontális munka után játékos formában igyekszünk rögzíteni a tanultakat. Célunk, hogy megismerjék a kiállított tárgyak anyagát, készítési és díszítési módját, továbbá használatát.
Ajánlott korosztály: nagycsoportos óvodás korosztály, 1-8. évfolyam, 9-12. évfolyam
Helyszín: Néprajzi állandó kiállítás
A foglalkozás időtartalma: 45 perc
A diákok megismerik a szőlő-, és gyümölcsfeldolgozást, továbbá a kiállításban látható alföldi ház segítségével beleláthatnak abba, hogy míg napjainkban már megannyi dolog elérhető készen a boltokból, addig régen csak azt ették az emberek, amit maguknak készítettek. Áttekintjük, hogy Hol? Mivel? és végül, hogy Mit? készítettek, megismerik a hétköznapi és az ünnepi táplálkozásmódokat.
A foglalkozás végén pedig játékos formában rögzítjük az ismereteket, különös tekintettel az eszköztárra, mely mind a gyümölcsfeldolgozást, mind pedig a konyhai eszközöket jelenti.
Ajánlott korosztály: nagycsoportos óvodás korosztály, 1-8. évfolyam, 9-12. évfolyam
Helyszín: Néprajzi állandó kiállítás
A foglalkozás időtartalma: 45 perc
Látható irodalom: Az ember tragédiája az illusztrációk és az irodalomtörténet tükrében
A foglalkozáson Madách Imre életpályáját, Az ember tragédiája keletkezésnek körülményeit, muzeológiai hátterét kívánjuk megrajzolni, a műhöz készült illusztrációkon keresztül pedig igyekszünk elmélyíteni a Tragédia tartalmát, mondanivalóját. Azt szeretnénk megmutatni, hogy a képi világ hogyan segíti egy nehezebb szöveg jobb megértését. Mindezt úgy tesszük, hogy a szöveg, kép, zene egységére építve, interaktív feladatok segítségével, a diákokkal folytatott folyamatos interakció keretében dolgozunk. A foglalkozás ugyanakkor arra is rávilágít, hogy több mint másfél évszázad távolából is mennyire aktuális kérdéseket válaszol meg a mű.
Ajánlott korosztály: 10-12. évfolyam
Helyszín: Szolnoki Képtár
A foglalkozás időtartalma: 45-60 perc
A diákokat elvezetjük abba a világba, amikor az emberek és állatok szoros szimbiózisban éltek egymással. Megismerhetik az állattartás különböző formáit, amelyek nemcsak a gazdálkodást foglalják magukba, hanem a halászatot és pásztoréletet is, amelyek más életmódot mutatnak, mindezt a kiállított tárgyak segítségével. A frontális munkát követően a gyerekek játékos formában mélyítik el magukban az új ismereteket.
Ajánlott korosztály: nagycsoportos óvodás korosztály, 1-8. évfolyam, 9-12. évfolyam
Helyszín: Néprajzi állandó kiállítás
A foglalkozás időtartalma: 45 perc
Látványtárunkban mintegy 250 db-os rádió-televízió gyűjtemény tekinthető meg, mely a néhai Vasziliádisz Anesztisz magángyűjteménye. A kiállítás keretében nem csak ezek a készülékek láthatóak, hanem a szerelésükhöz használt alkatrészek, a gyári és saját készítésű mérőműszerek, szerszámok is. Miért és miben különböznek a régi készülékek az újaktól? Milyen „furcsaságokat” láthatunk rajtuk? Játékos formában ismerkedhetnek meg a diákok a régi rádiók és televíziók használatával, valamint az adott korszakkal.
Ajánlott korosztály: 5-8. osztály, 9-12. osztály
Helyszín: Vasziliádisz Anesztisz gyűjtemény, I. emelet
A foglalkozás időtartalma: 45 perc
„Szűlővárosom boldogság-sziget” Izgalmas település-felfedezés
A helytörténeti témájú foglalkozásunk a Városi polgárok a századelőn című állandó történeti kiállításban kezdődik, ahol Szolnok történetével ismerkedhetnek meg a diákok. Ezután sétakönnyvel kell egy megadott útvonalat végig járni Szolnok belvárosában. A séta során a résztvevők azokat a jellegzetes épületeket, emlékhelyeket, városrészeket járják be, amelyekben az állandó kiállításban is utalás történt. A tanulók így játékos feladatok segítségével fedezik fel a várost.
Ajánlott korosztály: 5-8. osztály, 9-12. osztály
Helyszín: Városi polgárok a századelőn történeti kiállítás
A foglalkozás időtartalma: nagyjából 70-75 perc
Kalandozások az egzisztencialista képzőművészetben
Zádor István festőművész, grafikus, illusztrátor, hadifestő, hadirajzoló, harctéri fotós életművén keresztül
A foglalkozás során vetített képes előadás és képtárlátogatás formájában a fiatalok megismerkedhetnek az egzisztencialista szemléletű művészet értékeivel, egy kiemelkedő művész 60 évet felölelő életművén keresztül. Zádor István a Szolnoki Művésztelep és az európai művészet egyik meghatározó alkotója volt. Alkotásai szerte a világ nagy múzeumainak gyűjteményeiben megtalálhatóak. Művészetében az élet határhelyzeteit rendkívüli érzékenységgel és lényeglátással mutatta be. Alkotásai nem csak szemléletei az adott eseményeknek, hanem mély értelmezései is. Bemutatja az emberi élet szépségeit, nehézségeit, és az azokban rejlő értékeket. A foglalkozás keretében lehetőség nyílik egy eredeti Zádor István által készített vernis mou nyomódúcról, nyomat készítésének a megtekintésére is.
Ajánlott korosztály: 7-8. osztály, 9-12. osztály
Helyszín: Szolnoki Képtár, I.emelet
A foglalkozás időtartalma: 45-60 perc
Kalandozás az ikonográfia világában
Chiovini Ferenc és Sztehlo Lili művészete. A szolnoki újvárosi Szentlélek-templom szakrális alkotásai
A foglalkozás során vetített képes előadás formájában a résztvevők megismerkedhetnek a Szolnoki Művésztelep volt alkotójának, Chiovini Ferencnek, a szolnoki Szentlélek-templomban található freskóival, valamint a magyar üvegfestészet kiemelkedő és egyetlen női alkotójának Sztehlo Lilinek szintén a Szentlélek-templomban látható üvegablakaival. Az előadás során betekintést nyerhetnek a szakrális szimbólumok fejlődésébe és értelmezésébe. Igény esetén külön a templomban is tudunk tematikus előadást biztosítani.
Ajánlott korosztály: 7-8. osztály, 9-12. osztály
Helyszín: Szolnoki Képtár, I.emelet
A foglalkozás időtartalma: 45-60 perc
Kalandozások a modern művészetben
Szimbólumok és szimbólumképzés a képzőművészetben
(Pólya Tibor, Bokros László, Szlávics László Szentlélek-templom)
Képes, vetített előadás és képtárlátogatás keretében a résztvevők megismerkedhetnek a képzőművészetben és a reklámgrafikában használt szimbólumokkal, a szimbólumok fejlődésével. Olyan fogalmakkal ismerkedhetnek meg, mint szakrális modern művészet, szürrealizmus, reklámgrafika, ikonográfia, konstruktivizmus, egzisztencialista művészet. Betekintést nyerhetnek a képi szimbólumok fejlődésébe az ókortól napjainkig. Az előadás érinti a Szolnoki Művésztelep két alkotójának, Bokros Lászlónak, Pólya Tibornak, valamint a magyar szürrealista festészet és szobrászat kiemelkedő alkotójának, id. Szlávics Lászlónak az életművét, valamint a szolnoki Szentlélek-templom szakrális alkotásait is.
Ajánlott korosztály: 7-8. osztály, 9-12. osztály
Helyszín: Szolnoki Képtár, I.emelet
A foglalkozás időtartalma: 45-60 perc
Szolnok színei – séta és alkotás a Képtárban Zoknikutyával
Múzeumunk többéves tapasztalata, hogy az itt élők egyre kevésbé ismerik városuk épített és szellemi örökségét. Ezért egy olyan múzeumpedagógiai foglalkozást dolgoztunk ki, ami már egészen kisgyerekkortól több évre, évtizedre megalapozza a Szolnok értékeivel kapcsolatos ismereteket, erősíti a helyi kötődést, illetve megalapozza a művészeti nevelést.
Múzeumi programunk informatív ugyanakkor szórakoztató módon ad át ismereteket a gyerekek számára a közvetlen környezetükről, lakóhelyük természetes és épített, valamint szellemi örökségéről. Mindezt játékos formában, egy „életre kelt” szereplő, Zoknikutya közreműködésével, így észrevétlenül, játszva tanulnak a foglalkozáson résztvevők. Az érdekes, játékos elméleti foglalkozás után közös alkotással zárul a múzeumpedagógiai óra.
Ajánlott korosztály: óvoda középső és nagycsoport, 1-3. osztály
Helyszín: Szolnoki Képtár, I.emelet
A foglalkozás időtartalma: 45 perc
Programunk elsősorban pályaorientációs céllal jött létre.
Kik dolgoznak a múzeumban és vajon mit csinálnak nap mint nap az intézmény falain belül és azon kívül? Milyen szerepet tölt be a Damjanich János Múzeum Szolnok város és a vármegye kulturális életében? Hogy kerülhetnek be tárgyak a gyűjteménybe, és hogy lesz belőlük műtárgy? Mit értünk muzeológián és múzeumpedagógián? Reményeink szerint a foglalkozás és a hozzá kapcsolódó képes anyagban gazdag mobil tárlatunk választ ad a kérdésekre. A kiállításhoz kapcsolódóan rövid kisfilmek is készültek, melyekben az egyes szakterületeteken dolgozó munkatársaink mesélnek munkájukról.
Ajánlott korosztály: 7-8. évfolyam, 9-12. évfolyam
Helyszín: I.emelet, Konferenciaterem, Állandó kiállítások
A foglalkozás időtartalma: 45-60 perc
Hol állt pontosan az egykori vár? Kik építették? Milyen céllal épült? Ezen kérdések megválaszolása mellett sok új ismerettel bővíthetik tudásukat a foglalkozáson résztvevő diákok. Interaktív előadás, animációs kisfilm segíti az ismeretbővítést. A foglalkozás végén a tanulók játékos feladatok segítségével adhatnak számot megszerzett tudásukról.
Ajánlott korosztály: 1-8. évfolyam
Helyszín: Az Élők háza – Holtak hazája című régészeti állandó kiállítás
A foglalkozás időtartalma: 45-60 perc
A „lovagkirály” – Szent László legendája
A legendák fontos szerepet játszottak a középkori keresztény vallás alakulásában. A szentekről szóló történetek velejárója, hogy a valós események gyakran furcsa és sajátságos módon keverednek a meg nem történt dolgokkal. A foglalkozás során megismerkedünk I. László király életével és a hozzá kapcsolódó legendák egy részével. Különös figyelmet szentelünk a leányrablás legendájára, amelynek történelmi háttere az 1068-as cserhalmi csatába vezet vissza minket. Egy óriás képkirakó segítségével összeállítjuk a teljes történetet. Áttekintjük a korszak történéseit, megismerkedünk a legenda részleteivel, illetve párhuzamot vonunk más történelmi szereplőkkel, eseményekkel.
Ajánlott korosztály: 5-8. évfolyam, 9-12. évfolyam
Helyszín: I.emelet, Konferenciaterem
A foglalkozás időtartalma: 45-60 perc
Te hány csillagos régész lennél?
A régészeti ásatásokon feltárt emlékekből és a kutatók munkáiból rendkívül színes kép bontakozik ki a régi idők embereinek életmódjáról. Hogyan éltek, hogyan temetkeztek? Mi mindenről mesélnek a sírjaik? A hitvilág, a túlvilághoz való viszony és a régi korok temetkezési szokásai kerülnek bemutatásra az Ezt látták a csillagok – Másfél évszázad régészeti tevékenysége Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében című tárlat segítségével.
A foglalkozáson a gyerekek betekintést nyerhetnek a kutatók munkájába, ők maguk is régésszé válhatnak egy kis időre, hiszen a „Mit láttak a csillagok?” című interaktív feladatlap segítségével és komoly kutatómunkával megtudhatják, milyen régészek lennének.
Ajánlott korosztály: 5-8. évfolyam, 9-12. évfolyam
Helyszín: Ezt látták a csillagok - Másfél évszázad régészeti tevékenysége Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében régészeti állandó kiállítás
A foglalkozás időtartalma: 45-60 perc
Mivel foglalkozik a régész? Kik a régészek, és mi a feladatuk? Hogyan zajlanak a régészeti ásatások? Mi történik a leletekkel a megtalálásuk után? Mi mindenről „mesélnek” a leletek? Ezekre és hasonló kérésekre ad választ a foglalkozás első felének interaktív előadása. A program második felében több csoportra bontva, játékos feladatok segítségével ismerhetik meg a diákok a régészeti kiállítás anyagát.
Ajánlott korosztály: 1-8. évfolyam, 9-12. évfolyam
Helyszín: Az Élők háza – Holtak hazája című régészeti állandó kiállítás
A foglalkozás időtartalma: 45-60 perc
A foglalkozás alapozó részében az iskolában tanult történelmi ismeretekre és részben az iskolán kívül szerzett információkra építünk, figyelembe véve az adott korosztály életkori sajátosságait. A foglalkozás elején megtekintjük a tárlatot és beszélgetünk a régészek munkájáról. Tisztázzuk az adott korok tér-idő párhuzamait, majd megnyitjuk az időutazási irodát. A foglalkozás során a tanulók megismerik a kiállításban a különböző régészeti korokat, ezután három csoportban dolgozva, három különböző korba szerveznek időutazást és programokat. A projektszerű feladatokat önállóan, egymással együttműködve kell megoldani, majd a társaiknak bemutatni.
Ajánlott korosztály: 5-8. évfolyam
Helyszín: Az Élők háza – Holtak hazája című régészeti állandó kiállítás
A foglalkozás időtartalma: 45-60 perc
Kalandozások Szolnokon – mesés kalandok Zokni(kutya) szemével
„A kezdet mindig a kíváncsiság, ebből fejlődik ezután a tudás vágya.” Ez a mondat találóan jellemzi a történetet, mely a főszereplő szemével és rácsodálkozásával mutatja be Szolnokot a gyerekeknek.
A főhős Zokni (kutya) egy kíváncsi, barátságos kis figura. A mesés alak a múzeum kézműves műhelyében készül, s itt is kel életre. Elsőként környezetét fedezi fel. Megismeri mi az a múzeum, milyen is maga a hely. Segítők segítségével, kézről kézre járva indul el útjára. Az igazi kaland akkor kezdődik számára, amikor kilép az épület kapuin. Számtalan helyet fedez fel. Mindezt úgy, hogy újabbnál újabb embereket ismer meg és szórakoztatóbbnál-szórakoztatóbb helyzetekbe keveredik. Előfordul vele, hogy a Városházán tölti az éjszakát, vagy ásatási munkálatokon vesz részt. Minden ember, aki sétapartnere lesz, tanít számára valamit. Nem csak a városról tud meg rengeteg érdekességet, hanem egy csomó olyan dolgot is megtanul, mely a hétköznapi életben az általános műveltséghez is hozzátartozik. A Tisza sétányon például a Tisza eredetmondája mellet megismeri a folyó valós adottságait is. Észrevétlenül szerez földrajzi, történelmi, művészeti, irodalmi ismereteket. Mindeközben az embereket is jobban megismeri.
S hogy mindvégig kik a segítői és mi a közös bennük? A történet végén derül ki főhősünk számára is. A sok-sok séta és élményszerzés után Zokni hazatér a múzeumba, ahol éppen egy nagyobb rendezvény zajlik. Mikor szétnéz, szinte az összes arc ismerős számára. Akkor tudja és érti meg, hogy akikkel találkozott az útja során, mind a múzeumban dolgoznak. Régészek, történészek, néprajzkutatók, múzeumpedagógusok. Mindenki nagy örömmel fogadja visszatérését, hiszen menetközben már szinte az intézmény kabalájával lépett elő. Egy beszélgetésből pedig kiderül, hogy Szolnokon van még bőven látnivaló.
A 14 fejezetből álló könyv szórakoztató, ugyanakkor informatív módon mutatja Szolnok történetét és nevezetességeit. S amellett, hogy bemutatja a várost játékos feladatokon keresztül segíti az ismeretek elmélyülését.
A kiadvány célcsoportja 6-12 éves korú általános iskolások. A gondoltat a könyv elkészítéséhez kettős céllal született:
1. Nagyon fontosnak tartjuk a helyi kötődés erősítését már egészen kis kortól, illetve a helytörténeti ismeretek átadását
2. A kiadvánnyal szeretnénk felkelteni más települések lakóinak érdeklődését Szolnok iránt. Szeretnénk, ha minél többen megismernék és megszeretnék a várost.
S hogy miért éppen Zokni, egy kutyus lett a főszereplő? Figurájának ötletét egy foglalkozásunk adta, amikor zoknikutyát készítettünk a gyerekekkel. Olyan helyesre sikeredett a kutya pofija, hogy elkezdtük továbbgondolni, s formáltunk rajta. Egészen addig, amíg meg nem alkottuk sajátos, szerethető alakját mind grafikailag, mind pedig kézbe vehető figura formában.
A videók elérhetőek ide kattintva.