Ugrás a tartalomhoz Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez a honlapon
Közös örökségünk a múzeum!

Múzeumpedagógia

Múzeumpedagógia

A Damjanich János Múzeumban igyekszünk teljesebbé tenni a múzeumlátogatás élményét a gyerekcsoportok számára az egyes korosztályok érdeklődési körének megfelelő programkínálatunkkal.
Kiemelt céljaink között szerepel a diákok identitástudatának és a lokálpatriotizmusának erősítése (helytörténethez, valamint a hon- és népismerethez kapcsolható óráinkra alapozva), a muzeológia és a múzeumi munka megismertetése, valamint a múzeum értékeinek diákok általi felfedezése és megőrzése. Ezen célok megvalósításával egy olyan múzeumbarát, a kiállításokat megérteni és befogadni képes generáció nőhet fel, mely a múzeumlátogatást kulturális alapszükségletnek tekinti.

Ebben kívánunk segítséget nyújtani az általános és középiskolai diákok számára meghirdetett múzeumpedagógiai óráinkkal és foglalkozásainkkal, melyek az iskolai képzés során elsajátított tananyag könnyebb feldolgozásához, és érthetőbbé tételéhez nyújtanak új információkat. A múzeumpedagógiai órák az állandó és az időszaki kiállításokra támaszkodva bővítik a diákok ismeretanyagát, szoros összhangban az iskolai tanmenettel.

A múzeumlátogatás előkészítésében, tárlatvezetés vagy múzeumi foglalkozás előjegyzésében az 56/510-150 219 melléken vagy a pirimidin(kukac)djm.hu címen és személyesen kaphat segítséget.

 


Múzeumpedagógiai összefoglaló füzet:



Kalandozások Szolnokon – mesés kalandok Zokni(kutya) szemével

„A kezdet mindig a kíváncsiság, ebből fejlődik ezután a tudás vágya.” Ez a mondat találóan jellemzi a történetet, mely a főszereplő szemével és rácsodálkozásával mutatja be Szolnokot a gyerekeknek.
A főhős Zokni (kutya) egy kíváncsi, barátságos kis figura. A mesés alak a múzeum kézműves műhelyében készül, s itt is kel életre. Elsőként környezetét fedezi fel. Megismeri mi az a múzeum, milyen is maga a hely. Segítők segítségével, kézről kézre járva indul el útjára. Az igazi kaland akkor kezdődik számára, amikor kilép az épület kapuin. Számtalan helyet fedez fel. Mindezt úgy, hogy újabbnál újabb embereket ismer meg és szórakoztatóbbnál-szórakoztatóbb helyzetekbe keveredik. Előfordul vele, hogy a Városházán tölti az éjszakát, vagy ásatási munkálatokon vesz részt. Minden ember, aki sétapartnere lesz, tanít számára valamit. Nem csak a városról tud meg rengeteg érdekességet, hanem egy csomó olyan dolgot is megtanul, mely a hétköznapi életben az általános műveltséghez is hozzátartozik. A Tisza sétányon például a Tisza eredetmondája mellet megismeri a folyó valós adottságait is. Észrevétlenül szerez földrajzi, történelmi, művészeti, irodalmi ismereteket. Mindeközben az embereket is jobban megismeri. 
S hogy mindvégig kik a segítői és mi a közös bennük? A történet végén derül ki főhősünk számára is. A sok-sok séta és élményszerzés után Zokni hazatér a múzeumba, ahol éppen egy nagyobb rendezvény zajlik. Mikor szétnéz, szinte az összes arc ismerős számára. Akkor tudja és érti meg, hogy akikkel találkozott az útja során, mind a múzeumban dolgoznak. Régészek, történészek, néprajzkutatók, múzeumpedagógusok. Mindenki nagy örömmel fogadja visszatérését, hiszen menetközben már szinte az intézmény kabalájával lépett elő. Egy beszélgetésből pedig kiderül, hogy Szolnokon van még bőven látnivaló. 

A 14 fejezetből álló könyv szórakoztató, ugyanakkor informatív módon mutatja Szolnok történetét és nevezetességeit. S amellett, hogy bemutatja a várost játékos feladatokon keresztül segíti az ismeretek elmélyülését.
A kiadvány célcsoportja 6-12 éves korú általános iskolások. A gondoltat a könyv elkészítéséhez kettős céllal született:
1. Nagyon fontosnak tartjuk a helyi kötődés erősítését már egészen kis kortól, illetve a helytörténeti ismeretek átadását
2. A kiadvánnyal szeretnénk felkelteni más települések lakóinak érdeklődését Szolnok iránt. Szeretnénk, ha minél többen megismernék és megszeretnék a várost.

S hogy miért éppen Zokni, egy kutyus lett a főszereplő? Figurájának ötletét egy foglalkozásunk adta, amikor zoknikutyát készítettünk a gyerekekkel. Olyan helyesre sikeredett a kutya pofija, hogy elkezdtük továbbgondolni, s formáltunk rajta. Egészen addig, amíg meg nem alkottuk sajátos, szerethető alakját mind grafikailag, mind pedig kézbe vehető figura formában.

                                                                             A videók elérhetőek ide kattintva